Novinky za březen a duben 2011
Během března a dubna se toho v brněnské dopravě událo opravdu hodně, podívejme se tedy na krátký souhrn nejdůležitějších novinek:
Nejvíce nového je toho v tramvajovém vozovém parku. Dokonce již v únoru 2011 byla do provozu zařazena nízkopodlažní tramvaj RT6N1 ev.č. 1802, která kvůli technickým potížím nemohla dlouhých čtrnáct let zasáhnout do pravidelného provozu. Tato občanům Brna málo známá "šalina" byla dodána na počátku roku 1997 a má ještě další tři sestry - 1801, 1803 a 1804. Posledně jmenovaná má zatím osud poměrně nejistý, jelikož stojí vybrakovaná bez výzbroje ve Vozovně Pisárky. Ostatní dvě RT6N1 již nějakou dobu jezdily s cestujícími. Další novinkou je dodání pěti kusů tramvají 13T, která nesou evidenční čísla 1925 - 1929. Samozřejmostí u těchto nově dodávaných tramvají je nové uspořádání sedadel v lichých článcích, nesedí se už tedy "proti sobě". Dále byly dodány dva skelety tramvají Vario LF2, která ponesou evidenční čísla 1102 a 1114. Tyto dvě nové tramvaje budou postaveny v dílnách dopravního podniku. Je možné, že letos budou dodány ještě dva kusy těchto kloubových nízkopodlažních vozů. Novou reklamu obdržela Anitra evidenčního čísla 1812 - poukazuje na partnerství měst Brno a Sankt Pölten (Rakousko). Obousměrná tramvaj KT8D5N ev.č. 1734 získala nový reklamní nátěr na rádio Kiss Hády. Novou reklamu získala také další KT8D5 - ev.č. 1738. Tentokrát je to reklama na nově budovaný bytový komplex Leskava ve Starém Lískovci. Velkými dílenskými prohlídkami prošly tramvaje T6A5 1219 a 1220, T3 1630+1627a 1605+1617 a KT8D5 1702, která získala po vzoru jejích pražských kolegyň nové dveře, podobné těm, jaké jsou namontovány na tramvajích Vario. Generální opravou prošly T3 1613+1614.
I v trolejbusovém vozovém parku došlo k mnoha změnám. Jelikož jsem se trolejbusům v poslední době příliš nevěnoval, budu se muset ponořit až do února 2011:
Z velké prohlídky se navrátilo několik trolejbusů - jako první opustil dílny v lednu kloubový vůz 15TrM ev.č. 3508. Taktéž v lednu se z VP navrátila 14Tr ev.č.3249, jíž byla stejně jako 3508 doplněna naddveřní vnější signalizace dle autobusů Karosa řady 900. Nově "generálkované" jsou také 14TrM čísel 3281a 3278, která po GO vypadá opravdu velice pěkně. Naopak na větší opravy naběhly trolejbusy 22Tr č.3602, 21Tr č.3040 a 14Tr čísel 3259 a 3260. Dále jsou v dílnách vozy 14Tr 3218, 3231 a "emko" 3279, 15TrM čísla 3501. Trolejbusům se však nevyhlo ani odstavování a šrotování, i když se povětšinou "kácelo" v lese "červenokrémových čtrnáctek". Definitivně byly kvůli závadám odstaveny trolejbusy 14Tr ev.č. 3200 a 3212 a také jedna 14TrR (po rekonstrukci ve stylu 14TrM) čísla 3225. Sešrotován byl červenokrémový trolejbus 14Tr evidenčního čísla 3193, který byl přes dva roky odstaven ve vozovně. V provozu tak již zbývají poslední dvě "červenokrémové čtrnáctky" - 3194 a 3199. Druhý z nich by měl být vyřazen ještě letos. Setkání těchto dvou "trajfů" na konečné Jírovcova si můžete prohlédnout ZDE. Mimo tyto poslední dva "mohykány" existuje ještě jedna 14Tr v původním nátěru, a sice muzejní 14Tr série 01 z roku 1983, která patří Technickému muzeu a do běžného provozu vůbec nezasahuje.
Poslední trakcí, která doznala výrazných změn, nejsou autobusy, ale lodní doprava na Brněnské přehradě. Dne 31. března 2011 byly na trajlerech do areálu lodní dopravy v Bystrci převezeny dvě zbrusu nové lodě, které ponesou jména Utrecht a Vídeň - podle partnerských měst. Designově i vybavením jsou tato plavidla shodná s loňskou novinkou Brněnské přehrady - lodí Lipsko. 16. dubna bude slavnostně zahájena plavební sezóna, 14. května bude loď Vídeň pokřtěna. Na závěr několik technických údajů týkajících se nových lodí:
Délka trupu: 25 m
Obsaditelnost: 200 osob
Max. rychlost: 15 km/h
Výtlak: 90 t